V četrtek, 17. 3. 2022, smo imeli dijaki 1. ar interesno dejavnost z naslovom E-odpadki in krožno gospodarstvo. Ura je potekala na zelo zanimiv način. Podjetje ZEOS, ki je neprofitna organizacija in skrbi za ponovno uporabo in pravilno odlaganje e-odpadkov, je pred vhodom v šolo parkiralo tovornjak, imenovan E-transformer 2.0, ki je nekaj posebnega. Je namreč prenosna učilnica, namenjena ozaveščanju otrok, mladostnikov in odraslih o pravilnem ravnanju z e-odpadki. Učilnica vsebuje manjši muzej aparatov, ki so jih ljudje uporabljali nekoč (stare likalnike, pisalni stroj, fotoaparate, televizorje in računalnike), na drugi strani pa je mogoče preizkusiti arhaične igrice. Med muzejem in igričarskim kotičkom je še velik zaslon, na katerem je moč videti kratke posnetke, ki prikazujejo krožno gospodarstvo.
Uslužbenka ZEOS-a nam je preko video posnetkov na interaktivni način predstavila slabosti linearnega gospodarstva (vzemi – naredi – porabi – odvrzi), zaradi katerega se odpadki kopičijo in izpostavila pomen krožnega gospodarstva, ki temelji na podaljšanju življenjske dobe izdelka in morebitni ponovni uporabi, kar močno pripomore k ohranjanju čistega okolja. Zelo zaskrbljujoče se mi je zdelo, da smo zaradi izdelave elektronskih naprav že močno izčrpali nekatere redke surovine in da zato nekoč izdelava mobilnih telefonov ne bo več mogoča. Gospa nam je še povedala nekaj o t. i. rumenih kotičkih, točkah, kjer lahko v rumene zabojnike oddamo še delujoče aparate, ki jih več ne uporabljamo, morda pa jih potrebuje kdo drug. Za konec smo si dijaki lahko ogledali mini muzej in se preizkusili v igranju starih video iger. Zdele so se nam zelo smešne, saj je grafika danes mnogo boljša kot pred desetletji. Menim, da je ozaveščanje ljudi, sploh mladine, o pravilnem rokovanju z e-odpadki zelo pomembno, kajti naš planet mora biti funkcionalen tudi za prihodnje rodove. Prav tako odpadkov ne bomo več mogli dolgo pometati pod preprogo, saj si bomo na ta način nakopali kup smeti in s tem goro težav.
Filip G., 1. ar